Veelgestelde vragen declaratie loyaliteitsbonus
- Vanaf wanneer kan ik bij RAS een declaratie indienen?
Dit kan vanaf 1 februari 2025. Declaraties kan je tot uiterlijk 1 juli 2025 indienen.
- Hoe dien ik bij RAS een declaratie in?
Je kunt je declaratie(s) indienen via het RAS portaal.
Hier vind je de instructievideo. In deze video wordt eenvoudig uitgelegd hoe je een declaratie indient, en waar op te letten.
- Welke gegevens en stukken heb ik nodig bij een declaratie?
Je hebt nodig:
- Het aansluitnummer van je bedrijf bij Pensioenfonds Schoonmaak;
- De loonstrook waarop de betaling van de loyaliteitsbonus aan je werknemer staat;
- Het registratienummer van je werknemer bij Pensioenfonds Schoonmaak, en het personeelsnummer van je werknemer binnen je bedrijf.
- Hoe beoordeelt RAS mijn declaratie?
De gegevens die RAS van Pensioenfonds Schoonmaak heeft over het aantal branchejaren en de gewerkte uren per werknemer zijn bij de boordeling leidend.
- Ik wil een declaratie indienen voor een werknemer die ik de bonus heb betaald, omdat die volgens mij aan de voorwaarden voldoet. Deze werknemer staat niet in de brief die ik van RAS heb ontvangen. Hoe werkt dat?
Hiervoor wijst het declaratiesysteem zichzelf. Nadat je een werknemer en het bedrag hebt ingevuld, krijg je een pop-up dat je aanvullende stukken moet aanleveren. Bij ‘!’ staat wat je moet toevoegen.
- Hoe hoog is de vergoeding van RAS?
RAS vergoedt het brutobedrag dat aan bonus is betaald. RAS gaat hierbij uit van gegevens van Pensioenfonds Schoonmaak. Dit wordt vermeerderd met een opslag van 28,45% voor de sociale lasten die je als werkgever over de bonus moet betalen.
- Ik heb een declaratie bij RAS ingediend. Hoe langt duurt het voordat ik de betaling ontvang?
RAS neemt een declaratie binnen 4 weken in behandeling. Is de declaratie volledig en goedgekeurd, dan krijg je de betaling binnen 5 werkdagen op je rekening.
- Ik heb een declaratie ingediend, maar ik wil deze wijzigen. Kan dat?
Als je de declaratie hebt ingediend, kan je deze niet meer wijzigen. Je kan een nieuwe declaratie indienen voor werknemers die je vergeten bent.
- Zit de bonus in de grondslag voor de vakantietoeslag en de eindejaarsuitkering die mijn werknemers later in 2025 ontvangen?
Nee, de loyaliteitsbonus telt niet mee voor het berekenen van de vakantietoeslag en de eindejaarsuitkering. Je betaalt wel pensioenpremie over de loyaliteitsbonus.
- Kan RAS extra controles houden?
RAS kan altijd extra voorwaarden stellen en (steekproefsgewijs) extra controles houden. Als RAS oneigenlijk gebruik van deze regeling vaststelt, kan zij uitbetaalde declaraties terugvorderen. Dit is uitgewerkt in artikel 19 lid 4 cao.
- RAS heeft mijn declaratie afgewezen. Daar ben ik het niet mee eens. Wat nu?
Je kan binnen 3 weken na de beslissing van RAS bezwaar maken. Het bestuur van RAS behandelt dit bezwaar. Een bezwaar moet je motiveren en met stukken onderbouwen. Je kan bezwaar maken door een email te sturen aan: info@ras.nl.
- Het bedrag dat ik van RAS heb ontvangen vind ik te laag. Wat kan ik doen?
Ook hiertegen kan je binnen 3 weken na de beslissing van RAS bezwaar maken. Het bestuur van RAS behandelt dit bezwaar. Een bezwaar moet je motiveren en met stukken onderbouwen. Je kan bezwaar maken door een email te sturen aan: info@ras.nl.
- Hoe wordt de loyaliteitsbonus gefinancierd door RAS?
Om dit te financieren, heft de RAS in 2025 bij alle schoonmaakbedrijven een extra (kostendekkende) premie van 0,68%.
- Ik wil een declaratie indienen, maar het lukt niet. En ik heb ook andere vragen over de bonus. Wat nu?
Hiervoor bel je met de helpdesk van RAS. Je kan de helpdesk (in februari en maart 2025) op woensdag en donderdag bereiken op: 073 – 62 00 460. Je kan je vragen ook per email sturen aan info@ras.nl.